اولین داروی خوراکی برای دیابت نوع 1، در اروپا در دسترس بیماران قرار می گیرد

27مارس 2019- داروی Forxiga بعنوان اولین داروی خوراکی مکمل انسولین برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، توسط کمیسیون اروپا (EC) تایید شد.

تأیید  Forxigaبدنبال توصیه ی مثبت کمیته ی محصولات دارویی برای استفاده انسانی در آژانس دارویی اروپا (CHMP) در ماه فوریه، تایید گردید.

سازنده ی داروی داپاگلیفلوزین یا Forxiga، شرکت دارویی AstraZeneca، است. تحقیقات نشان داده است که این دارو برای کمک به بهبود کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که قادر به کنترل خوب قند خود با انسولین به تنهایی نیستند، موثر است. این دارو از گروه دارویی SGLT2[1] است که با تشویق کلیه به دفع گلوکز بیش از حد از طریق ادرار عمل می کند.

تایید این دارو بر اساس دو مطالعه ی بزرگ انجام شد که نتایج این داروی خوراکی را به مدت 24 و 52 هفته بررسی کردند. نتایج هر دو آزمایش DEPICT-1 و DEPICT-2 نشان داد که 5 میلی گرم و 10 میلی گرم از این داروی خوراکی به میزان قابل توجهی باعث کاهش سطح HbA1c درافراد مبتلا به دیابت نوع 1، بدون افزایش خطر هیپوگلایسمی شدید می شود.

با این حال، Forxiga با خطر بیشتری برای کتواسیدوز دیابتی (DKA)همراه است. کتواسیدوز دیابتی یک عارضه جدی دیابت است که در آن بدن با تولید سطح بسیار بالایی از کتون ها سبب اسیدی شدن خطرناک خون می گردد.

در کارآزمایی هایDEPICT-1   و DEPICT-2 تقریبا 1 نفر از هر 50 نفر تحت درمان با داروی Forxiga به کتواسیدوز دیابتی مبتلا شدند. نرخ ابتلا به DKA در میان افرادی که از دارونما استفاده می کردند در مطالعه یDEPICT-2  برابر با صفر و در مطالعه ی DEPICT-1 در حدود 1 نفر از هر 90 نفر گزارش شد.

معاون ارشد این شرکت، Elisabeth Björk گفت :Forxiga، اولین دارو خوراکی است که در اروپا به عنوان مکمل انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که میزان قند خون آنها با انسولین به تنهایی به اندازه کافی کنترل نمی شود، تایید شده است. اجازه ی تجویز Forxiga برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در انگلستان از ماه مه  سال 2013 صادر شده بود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/mar/first-oral-drug-for-type-1,-forxiga,-gets-european-go-ahead-99153714.html